arbeta med begrepp

I dagarna har vi börjat med ett nytt arbetsområde i geografi. Vi ska lära oss om de svenska fjällen och kommer inledningsvis fokusera mycket på begrepp som man kan koppla till fjäll.

Vi började med att samlas i grupper. Varje grupp hade ett stort papper som det stod fjäll på. Uppgiften var att skriva ner ord som vi kom att tänka på och som vi tyckte hörde ihop med begreppet fjäll. Detta för att göra synligt vad vi har för förförståelse, vilka kunskaper vi redan besitter och ”ställa in hjärnan” på arbetsområdet.

IMG_0953IMG_0954 IMG_0955

Varje grupp redovisade sedan sina ord och vi samlade dem på smartboarden:

IMG_0956

Efter det var det dags att titta på bilder. Bilder som tillhörde den text vi skulle läsa så småningom. Bilderna visade bl a kalfjäll, fjällbjörkar, snösmältning och fjällsemesterbilder från sommar och vinter. Var och en fick skriva ner vad de tyckte bilderna föreställde. Vi läste upp vad vi skrivit och jämförde med de ord vi hade samlat på smartboarden. Hade vi använt några av de orden? Hittade vi ord på smartboarden som vi tyckte hörde ihop med bilderna? Detta gjorde vi för att tydliggöra vilka ord man förknippar med fjäll, för att reda ut deras betydelse och för att koppla ihop synintrycket med begrepp.

Sedan var det dags att läsa de rubriker som fanns med i den text vi skulle läsa och introducera en del nya begrepp som inte hade kommit fram än. Vi resonerade kring vad orden i rubrikerna betydde som t e x fjällkedja och lövskog och vi förutspådde vad vi skulle få reda på under de olika rubrikerna.

Därefter var det dags att börja läsa texten. Vi hade penna i handen och samtidigt som vi läste strök vi under ord som vi inte riktigt förstod eller inte skulle kunna förklara. Efter varje stycke skulle vi sedan försöka reda ut oklarheterna för att förstå texten bättre. Då använde vi oss av olika strategier:

IMG_0959

Sen var det dags att skriva en faktatext om de svenska fjällen. Till vår hjälp hade vi ett begreppsschema med ord som hade kommit fram under arbetet med texterna.

IMG_0991

 

Vi tittade först på vilka samband vi såg mellan begreppen för att sedan skriva våra texter. Här är några av texterna:

IMG_0960 IMG_0961 IMG_0986 IMG_0987

 

IMG_0988 IMG_0989 IMG_0990

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *