Arbeta med lässtrategier på engelsklektionerna

Under några veckor har vi läst en bok på engelsklektionerna. Boken heter Respect och är skriven av Michaela Morgan. I går läste vi ut boken och idag har vi skrivit var sin book report.  Lite längre ner kan du läsa dem.

IMG_1025

Medan vi arbetade med boken använde vi oss av lässtrategierna att förutspå, reda ut oklarheter, skapa inre bilder, sammanfatta och ställa frågor. Allt för att få en så stor läsupplevelse som möjligt.

Vi började med att förutspå vad vi trodde boken skulle handla om. Titeln, bilden på framsidan och baksidestexten hjälpte oss. Vi diskuterade också några frågor utifrån titel, bild och baksidestext.

Vi läste en del kapitel två och två, en del enskilt och något kapitel lästes högt av vår lärare. Till varje kapitel hade vi frågor att besvara. En del frågor handlade om att förstå vad uttryck betyder, en del var frågor på raderna, mellan raderna eller bortom raderna, en del frågor handlade om att kunna beskriva.

Frågorna besvarades antingen enskilt eller i par och vi redovisade och diskuterade dem i grupp eller i helklass. Vi förutspådde också under läsningen.

Slutligen skrev vi en book report, som inleddes med att vi diskuterade handling, karaktärer, platser som förekom och vad vi gillade bäst med boken. Sedan arbetade var och en med sin book report på egen hand. Då fick vi också möjlighet att sammanfatta och måla våra inre bilder.

IMG_1012 IMG_1013 IMG_1014 IMG_1015 IMG_1017 IMG_1018 IMG_1019 IMG_1020

IMG_1021 IMG_1022 IMG_1023

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *